VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

FAQ ELEKTRONISKA SIGNATURER,

CSIGN OCH BANKID

Kan jag använda någon annans användarkonto för CSign?

Nej, du kan dessvärre inte använda någon annans användarkonto för CSign. Kontot är styrt till den e-legitimation som användes för att registrera kontot.

Hur gör jag för att skapa ett dokument som ska signeras?

Så här gör du för att skapa en dokument som ska signeras i CSign:

  1. Logga in. Om du företräder flera organisationer via ditt användarkonto, kolla så att det är gällande organisation i fönstret uppe till höger.
  2. I menyraden längst upp klickar du ”Skapa ny dokumentsignering”.
  3. Välj typ av signering ”Standard” eller ”Avancerad”.
  4. Fyll i Titel och Beskrivning.
  5. Ladda upp dina filer.
  6. Lägg till signerande parter (i onlineversionen så måste de signerande parterna ha ett registrerat användarkonto).
  7. Signera
  8. Klart!
När behöver jag en fullmakt för att elektroniskt underteckna i CSign?

Du behöver en fullmakt om du elektroniska ska underteckna ett dokument för en organisation som du inte är firmatecknare för. Fullmakten ska undertecknas av någon i din organisation som är firmatecknare. Klicka här för att ladda ner fullmakten.

Jag hittar inte var jag kan ladda upp mina filer i min dokumentsignering?

Om du inte kan ladda upp filer till din dokumentsignering saknar du troligen insticksprogrammet Adobe Flash. Ladda ner det här.

Vad kostar det att skapa ett användarkonto i CSign?

Kostnaden för ditt användarkonto beror på vilket konto ditt företag har. I den enklaste versionen är vår online-tjänst gratis. Kontakta oss för offert som matchar ert företags behov.

Jag hittar inte var jag kan lägga till parter i min dokumentsignering?

Om du inte ser fältet för att lägga till parter för dokumentsignering, saknar du troligen insticksprogrammet Adobe Flash. Ladda ner det här.

Vad är en e-legitimation?

E-legitimation är en elektronisk ID-handling som du kan använda för att på ett säkert sätt identifiera dig på internet, på motsvarande sätt som du använder ett körkort eller vanligt ID-kort för att identifiera dig vid fysiska möten.

En e-legitimation kan även användas för att skriva under dokument elektroniskt och är lika juridiskt bindande som om du med en penna skulle ha skrivit under dokumentet med en vanlig namnteckning.

E-legitimationen kan antingen vara en fil på din dator eller på ett speciellt kort, ett så kallat smartcard. Det finns även möjlighet att ha en e-legitimation i din mobiltelefon.

CSign samarbetar med BankID.

Jag hittar inte den part jag vill lägga till i dokumentsigneringen?

Om du jobbar i online-versionen måste alla signerande parter ha ett användarkonto registrerat i CSign. Be den signerande parten skapa ett kostnadsfritt Baskonto, eller om din organisation har ett volymavtal, ett kostnadsfritt Volymavtalskonto.

Är du intresserad av att jobba i ett system där du fritt kan lägga till parter? Kontakta vår säljavdelning så berättar vi mer.

Hur gör jag för att skaffa en e-legitimation?

Det finns flera utgivare där du kan skaffa e-legitimation. Det vanligaste sättet är att du kontaktar din bank. Har du internetbank så kan du enkelt skaffa en e-legitimation på fil till din dator. Det finns också e-legitimation på kort och vissa utgivare kan även erbjuda e-legitimation i mobiltelefon.

Olika utgivare av e-legitimation kan ha olika avgifter. E-legitimation på fil är oftast gratis att skaffa, medan e-legitimation på kort normalt kostar pengar och kan även utgöra fysisk ID-handling.

 

CSign samarbetar med BankID som är den största utgivaren i Sverige av e-legitimationer. Den e-legitimationen kan du få gratis via din bank.

Hur vet jag att mitt dokument skickats för elektronisk signering?

För att kontrollera att din dokumentsignering har skickats för elektronisk signering börjar du med att klicka på ”Start” i övre vänstra hörnet. Till vänster på den vy som nu visas har du tre gula foldrar – klicka på ”Skickade dokument”. Där kan du se vilka dokument du skickat för dokumentsignering samt vilka filer som skickats med.

Du kommer även få en notis skickad till din uppgivna e-postadress med information om ditt skickade dokument.

Kan vem som helst skaffa e-legitimation?

Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan få en e-legitimation. Åldersgränsen är något som de som utfärdar e-legitimationerna själva bestämmer, men vanligast är att e-legitimation utfärdas till personer från 13 eller 18 års ålder. För omyndiga krävs dock målsmans godkännande.

Är du inte folkbokförd i Sverige så är det krångligare och vi rekommenderar dig att prata med din bank.

Jag behöver lägga till filer i min dokumentsignering jag skickat. Hur gör jag?

Dessvärre går det inte att lägga till fler filer i en redan skickad dokumentsignering. Du kan välja att återkalla det du skickat, eller skapa en till dokumentsignering med de kompletterande filerna.

Min e-legitimation fungerar inte!

Du kan testa din e-legitimation här, om den inte fungerar så ber vi dig att vända dig till utgivaren av din e-legitimation. Om allt verkar vara på sin plats så hör du av dig till vår support så hjälper vi dig.

Jag behöver lägga till parter i en dokumentsignering jag skickat. Hur gör jag?

Det går dessvärre inte att lägga till parter i efterhand. Vad du kan göra är att återkalla den skickade dokumentsigneringen och skapa en ny med samtliga parter.

Jag har redan ett konto, men jag kan inte logga in?

Börja med att kontrollera att din e-legitimation är på plats. Lägg därefter till din inloggningslänk som tillförlitlig plats. Fungerar det fortfarande inte ber vi dig kontakta vår support för att säkerställa att ditt konto är på plats och inte saknar rättigheter.

Jag har blivit inbjuden till en dokumentsignering. Hur gör jag?

Börja med att logga in i CSign. Om du företräder flera organisationer med konto i CSign bör du dubbelkolla så att det är gällande organisation aktiverad i fönstret uppe till höger.

Gå därefter in i mappen ”Mottagna dokument” längst till vänster. Öppna ditt dokument genom att klicka på det varefter du kan signera dokumentet. Klart!

Jag kan logga in men jag kan inte signera. Varför?

Börja med att testa att din e-legitimation har en signeringsfunktion:

Jag hittar inte de dokument jag ska signera i mottagna dokument?

Om du tillhör samma organisation som den inbjudande parten, så ligger de i mappen med skickade dokument.

Jag ska skicka ett anbud i CSign. Hur gör jag?
  1. Börja med att logga in.
    Om du har konto att företräda flera organisationer, kolla så att det är aktuell organisation angiven i fönstret uppe till höger.
  2. Välj skicka e-anbud längst upp till vänster.
  3. Välj myndighet, avdelning och upphandling.
  4. Finns det ingen upphandling upplagd? Välj ”Annan upphandling” och fyll i beskrivning samt titel.
  5. Ladda upp dina filer.
  6. Signera
  7. Klart!
Hur vet jag att mitt anbud skickats?

För att bekräfta att ditt anbud har skickats kan du gå tillbaka till start och titta under skickade anbud. Där ser du även vilka filer som kommit med. Dessutom kommer det att skickas en notis till din e-post angående ditt skickade anbud.

Går det att spara utkast av ett anbud?

Det går dessvärre inte att ladda upp filer till ditt anbud var eftersom och spara. Inget blir sparat förrän du har signerat anbudet.

Jag behöver lägga till fler filer i mitt anbud. Går det?

När anbudet är signerat går det inte att lägga till fler filer. Så länge tidslåset gäller så kan du välja att återkalla anbudet och skicka ett nytt anbud där filerna har kompletterats.

Vad behöver jag för att registrera ett konto?

För att registrera ett användarkonto i CSign behöver du en e-legitimation eller annan giltig ID-handling som kan användas digital, ett organisationsnummer samt ditt personnummer. Om du inte är firmatecknare för det angivna organisationsnumret, så måste du även ha en fullmakt från någon i din organisation som har firmateckningsrätt.

Det blev fel när jag skickade mitt anbud. Vad gör jag?

Så länge tidslåset gäller så kan du alltid återkalla ditt anbud. Du kan därefter korrigera det som är fel och skicka in ett nytt.

För att återkalla ditt anbud; gå till anbud och välj ”återkalla”.

Behöver jag ha någon programvara installerad?

För att kunna använda CSign behöver du endast en webbläsare:

– som stödjer din e-legitimation
– som har JavaScript aktiviter, och
– som har Adobe Flash installerat

Jag hittar ingenstans där jag kan ladda upp mina filer?

Under tidslåset ligger det en grön knapp. Klicka på den för att ladda upp dina filer.

Om knappen inte syns saknar du sannolikt insticksprogrammet Adobe Flash vilket du måste ha installerat. Du kan hämta programmet här.

Jag kan inte registrera ett användarkonto i CSign. Vad är fel?

Börja med att testa din e-legitimation här. Om e-legitimationen fungerar i testet men kontot ändå inte går att registrera. Gå till inställningarna i webbläsaren och lägg till www.csign.se som en tillförlitlig plats. 

Om dessa två åtgärder inte fungerar bör du kontakta supporten som hjälper dig lokalisera varför du inte lyckas registrera ett användarkonto för CSign.

Kan jag se hur det går för mitt anbud?

Dessvärre kan du inte se hur det går för ditt anbud i anbudsprocessen. Dock kan du se eventuell avtalssignering av ditt anbud.

Kontakta Support

DOKUMENT SOM KAN
LADDAS NER TILL DIN DATOR

FULLMAKT

Du behöver en fullmakt om du elektroniskt ska underteckna ett dokument för en organisation som du inte är firmatecknare för. Fullmakten ska undertecknas av firmatecknare och skickas in till oss på ChamberSign.

ANSÖKAN STERIA

Endast för dig som vill använda CSign med ett Steria-certifikat.

LAGRING AV PERSONUPPGIFTER

Vid elektronisk signering kommer vissa personuppgifter att lagras. Vad och hur personuppgifter får lagras är hårt reglerat i integritetslagstiftningen. Läs mer om Personuppgiftslagen (PUL) och vad du godkänner när du skapar ett konto i CSign.

ALLMÄNNA VILLKOR

Vänligen läs de allmänna villkoren för att använda tjänsterna i CSign.

BankID på datorn
BankID för elektronisk signering i CSign

Testa om ditt BankID på datorn fungerar för att:

– legitimera dig
– skriva under

Mobilt BankID
Mobilt BankID för elektronisk signering i CSign

Testa om ditt Mobila BankID fungerar.

Telia
Telia e-legitimation för elektronisk signering i CSign

Testa om din e-legitimation från Telia fungerar.

Ingen e-legitimation?

E-legitimation kan endast innehas av personer med svenskt personnummer. Läs mer i FAQ…


Det finns ett alternativ till e-legitimation som heter YubiKey. Det är en liten USB‐sticka som bara har en funktion; att skriva ut ett engångslösenord. Yubikey fungerar i alla datormiljöer som PC, Macintoch och Linux.

YubiKey

Är du inte kund i en internetbank?

Telia erbjuder e-legitimation till kunder som inte är kund i någon internetbank. Läs mer på Telias webbplats.

Telia e-legitimation
Kontakta oss

Skicka oss ett meddelande så kontaktar vi dig så snart som möjligt.

Not readable? Change text.

Start typing and press Enter to search